Svømmeopplæring fra 4 år

 

Generelt

Her finner dere en oversikt over alle opplæringstilbudene våre. Vi følger Norges Svømmeforbund sine opplæringstrinn. I oversikten vil dere få noen enkle spørsmål som viser hvilket nivå som er rett for dere. Når dere har funnet rett nivå trykker dere på lenken, og får da opp oversikt over de tilbudene vi har på dette nivået. Så er det bare å velge det dere ønsker i oversikten. 

Norges Svømmeforbund har satt ferdighetskrav for nivå i opplæringen. For å kunne gå opp et nivå må man kunne ferdighetene fra det tidligere nivået. Dersom man er usikker på dette, er det bare å ta kontakt med oss, så skal vi hjelpe dere med å finne rett nivå. 

En oversikt over hele opplæringstilbudet vårt finner dere på tryggivann.no. Bare søk på Bergen Vest Svømmeklubb.

 

Hvilket opplæringsnivå skal jeg velge?

For å finne riktig opplæringsnivå må du svare på spørsmålene nedenfor. For en nærmere beskrivelse av krav for dem med funksjonsnedsettelser henviser vi til Norges Svømmeforbund sin oversikt

 

Vannmerket  

1. Er barnet skeptisk til vann?

Ja: Meld på Vannmerket

Nei: Gå videre til spørsmål under Hvalmerket

 

Testøvelse 1: Eleven skal kunne “frakte” et svømmebrett som ligger i vannflaten gjennom bevegelser med armene, men uten å berøre det. Eleven må frakte brettet minst fem meter uten å berøre det. 

Testøvelse 2: Eleven står i hoftedypt vann og lar en partner sprute vann på seg. Det er lov å beskytte seg med armene, men ikke å snu seg vekk. Eleven må la seg sprute på i minst 15 sekunder, og hendene skal ikke holdes foran ansiktet. 

Hvalmerket  

2. Er barnet komfortabelt med å ha hodet under vann uten svømmebriller? 

Nei: Se neste spørsmål

Ja: Gå videre til spørsmål under Skilpaddemerke

 

  1. Kan barnet hente gjenstand på 1m dypt vann uten svømmebriller? Kan barnet hoppe fra bassengkanten alene?

Nei: Meld på Hvalmerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Skilpaddemerke

 

Vanntilvenning + dykking = trygg i vann
Hvalmerket-opplæringen fokuserer på kjernefunksjonen "dykke", som innebærer at man skal kunne dykke kroppen under vann. For å lære å svømme må elevene kunne oppholde seg under vann - dykke, og orienterer seg der. Dette innebærer også at man kan kontrollere pusting; puste inn - dykke under - se og orientere seg - komme opp - puste ut og inn.

Begrepet "Trygg i vann" betyr å være trygg på i og under vann.

 

Mål for opplæring:

  • Holde pusten -> hodet under vann -> åpne øynene
  • Holde pusten -> dykke ned -> hente gjenstander på bunnen
  • Holde pusten -> dykke mellom beina på en partner
  • Holde pusten -> hoppe fra bassengkanten -> hente gjenstander fra bunnen
Skilpaddemerket  

4. Kan barnet flyte på mage og rygg uten hjelp i minst 15 sekunder (med ørene under vann uansett posisjon)?

Nei: Meld på Skilpaddemerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Pingvinmerket

 

Flyte

Skilpadde-opplæring fokuserer på kjernefunksjonene “flyte”, som innebærer at man opplever oppdriften i vannet. Den bevisste opplevelsen av at vannet “bærer” kroppen er helt sentral i svømmeopplæringen. Flytingen påvirkes av kroppens holdninger, og ikke minst pusting.
Forutsetningen for å flyte er at mest mulig av kroppen er under vann. Derfor følger flyting etter dykking

 

Mål for opplæring:

  • Holde pusten -> flyte på magen -> linjeholdning
  • Holde pusten -> flyte på ryggen -> linjeholdning -> puste
  • Holde pusten -> hoppe fra bassengkanten -> flyte opp på magen -> linjeholdning
  • Holde pusten -> flyte på mage -> linjeholdning -> dreie på ryggen -> puste -> linjeholdning
  • Holde pusten -> flyte -> balansere på mage og rygg i linjeholdning med tilpasset pust
Pingvinmerket  

5. Kan barnet svømme crawl beinspark på mage og rygg over 10 meter uten hjelp?

Nei: Meld på Pingvinmerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Selungemerket

 

Gli + beinspark = framdrift
Pingvinkursene fokuserer på kjernefunksjonen 'Gli', som innebærer at man flyter i bevegelse, enten under vann eller i overflaten.

Det gir eleven mulighet til å erfare vannets motstandskraft. Å gli forutsetter at eleven kan holde pusten og flyte.

 

Mål for opplæring:

  • Gli på magen -> linjeholdning
  • Gli på ryggen -> linjeholdning
  • Gli i linjeholdning med dreining fra mage til rygg -> puste -> dreie tilbake på magen
  • Gli med crawlbeinspark på mage -> linjeholdning
  • Gli med crawlbeinspark på ryggen -> linjeholdning -> puste -> drei kroppen på magen -> crawlbeinspark
  • Hoppe -> flyte opp -> linjeholdning på mage -> crawlbeinspark -> dreie på ryggen -> tilpasset pust
Selungemerket  

6. Kan barnet svømme 15 meter crawl og 15 meter ryggcrawl?

Nei: Meld på Selungemerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Selmerket

 

Begynner crawl- og rygg-svømming
Selunge-opplæringen fokuserer på kjernefunksjonen "Fremdrift", som innebærer at man skaper fremdrift i vannet ved hjelp av arm- og beinbevegelser. Målet er å nytte motstandskraften i vannet slik at bevegelsene fører til fremdrift.

 

Mål for opplæring:

  • Sculling + crawlbeinspark på mage og rygg -> linjeholdning -> rytmisk pusting
  • Crawlsvømming uten pust
  • Crawlsvømming -> rytmisk pusting -> linjeholdning
  • Ryggsvømming -> linjeholdning -> puste
  • Glistup fra bassengkanten -> crawlsvømming med pust
Selmerket  

7. Kan barnet svømme 25 meter crawl med pust på siden, 25 meter ryggcrawl og stupe?

Nei: Meld på Selmerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Sjøløvemerket

 

Videregående crawl- og rygg-svømming
På Sel-opplæringen har man fokus på svømmeartene crawl og rygg. Disse svømmeartene har deltakerne lært grovkoordinert på Selunge. PÅ dette nivået tar vi det et steg videre, og arbeider med øvelser som gjør at deltakerne skal kunne svømme crawl og rygg finkoordinert.

 

Mål for opplæring:

  • Kunne svømme crawl og rygg finkoordinert
  • Kunne varsle om hjelp (1-1-3) benytte "forlenget arm" og kaste redningsline / livbøye
Sjøløvemerket  

8. Kan barnet svømme 25 meter bryst med pust på hvert tak og korrekte beinspark?

Nei: Meld på Sjøløvemerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Delfinmerket

 

Begynner bryst- og butterfly-svømming
På Sjøløve-opplæringen har man fokus på å lære bevegelsen i bryst og butterfly (delfinbevegelsen). Deltakerne har lite erfaring med dette fra begynnerkursene, så det er viktig å arbeide med det grunnleggende på dette nivået.

 

Mål for opplæring:

  • Kunne utføre bryst- og butterflybevegelsen (delfinbevegelsen)
  • Kunne utføre overlevelsesflyting og H.E.L.P.-stillingen (flyteteknikk i kaldt vann, med redningsvest)
Delfinmerket  

9. Kan barnet svømme 15 meter butterfly og 8 meter butterflykick under vann?

Nei: Meld på Delfinmerket

Ja: Gå videre til spørsmål under Haimerket

 

Videregående bryst- og butterfly-svømming
På Delfin-opplæringen har man fokus på å lære teknikk i bryst og butterfly. Fra Sjøløve-opplæring har deltakerne fått erfaring med delfinbevegelsen, som kjennetegner både bryst og butterfly. På dette nivået skal deltakerne få mer kjennskap med svømmeteknikken i bryst og butterfly slik at de mestrer disse grovkoordinert.

 

Mål for opplæring:

  • Kunne svømme bryst og butterfly grovkoordinert
  • Kunne svømme med klær og trå vannet
Haimerket  

10. Kan barnet svømme 100 meter medley med starter og vendinger?

Nei: Meld på Haimerket

Ja: Ta kontakt med oss sånn at vi kan finne rett treningstilbud til dere

 

Repetisjon fra foregående opplæring, medley-kurs (alle svømmearter)
På Hai-opplæring har man fokus på medleysvømming. Dette oppsummerer de ferdigheter og teknikker man har lært på de foregående nivåene. Medleysvømming setter sammen de fire svømmeartene i rekkefølge butterfly, rygg, bryst og crawl. På dette nivået skal deltakerne videreutvikle undervannsvømmingen, starter og vendinger.

 

Mål for opplæring:

  • Kunne svømme medley
  • Kunne utføre undervannskick, starter og andre vendinger med god teknikk
  • Kunne grunnleggende livredning i vann